środa, 20 maja 2015

Adaptacja nowych pracowników



Adaptacja oznacza przystosowanie człowieka do nowych warunków lub środowiska. W przypadku zarządzania zasobami ludzkimi jest to element w procesie rekrutacji, który następuje po etapie selekcji. Opiera się na przyjmowaniu do firmy świeżo zatrudnionej osoby poprzez obeznanie jej z instytucją, wprowadzenie do obowiązków charakterystycznych dla przedsiębiorstwa, oraz poznanie z osobami, które w danym zakładzie pracy pracują.

Fundamentalnym celem jest bezkonfliktowe i jak najszybsze wprowadzenie nowicjusza do organizacji, co rezultatem będzie uzyskiwanie przez niego znacznej wydajności. Nowi pracownicy w firmie, pomimo że nierzadko dysponują kompetencjami jak i doświadczeniem zawodowym, nie są w stanie natychmiast pracować tak skutecznie jak pracownicy z większa praktyką. Powstaje to z powodu rozbieżności organizacyjnych między starym a nowym miejscem pracy, jak i również zależy od systemu oceniania poszczególnych pracowników. Wielokrotnie blokadą może być stres jaki towarzyszy zmianie pracy oraz środowiska.

Żeby proces ten zachodził sprawnie i szybko, powinno się zaznajomić świeżego pracownika z celami przedsiębiorstwa, organizacją, historią, z jej zwyczajami organizacyjnymi a także zaprezentować ogólne zasady pracy. We wstępnym najtrudniejszym czasie trzeba ustalić opiekuna, który trzymałby rękę na pulsie nad ogólnym procesem adaptacyjnym, aby służył mu pomocą w razie problemów i pytań. Do zadań opiekuna należałoby przedstawienie zasad panujących w firmie, zapoznanie z innymi wpółpraconikami oraz ze strukturą organizacyjną poprzez ustalenie zakresu współpracy z grupą i w grupie.
 
Wynagrodzenie pieniężne dla wielu osób nie jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o podjęciu współpracy. Wiele osób jest zainteresowanych możliwościami podwyższania własnych kwalifikacji poprzez kursy, szkolenia, które organizuje pracodawca. Ważne jest też, żeby pracownik miał jasno przedstawioną ścieżkę kariery zawodowej. Spadek efektywności pracy, brak motywacji to czynniki negatywne decydujące o rezygnacji z pracy w danej firmie lub na danym stanowisku, a jest to związane z niewłaściwie przeprowadzonym procesem adaptacji nowego pracownika lub grupy, a także braku informacji odnośnie dalszej kariery. Występuje duże prawdopodobieństwo zauważenia tych błędów podczas wyników finansowych firmy.

Proces adaptacji nie zawsze występuje jednocześnie, może zachodzić na dwóch różnych płaszczyznach (wymiar zawodowy i społeczny), a odbywa się to w świetle nowoczesnych ustaleń z dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim (zasobami ludzkimi). Nowy pracownik, w krótkim czasie, może przystosować się do relacji występujących w firmie (z pracodawcą, przełożonymi, współpracownikami czy klientami – warunki społeczne), ale niekoniecznie przystosuje się do nowych zadań lub warunków organizacyjno-technicznych lub odwrotnie.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz