wtorek, 31 marca 2015

Istota komunikacji niewerbalnej



Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że podczas rozmowy tylko część informacji jest przekazywana werbalnie, reszta należy do poziomu komunikacji  nazywanej komunikacją niewerbalną.

Jak wynika z badań naukowych,  słowa w rozmowach bezpośrednich to około 35% informacji, a reszta to znaczy 65%  informacji ludzie przekazują sobie za pomocą mowy ciała. Często ludzie zwracają większą uwagę na ton wypowiedzi, niż na wypowiadane słowa.

Komunikaty zawarte w niej to sposób mówienia, sygnały emocjonalne , gesty, pozycja ciała, mimika, oraz to co widać w naszych oczach. Sygnałem niewerbalnym jest też sposób w jaki tworzymy otoczenie w którym żyjemy lub pracujemy. Komunikacja niewerbalna jest wieloznaczna a nawet zależna od kultury w której się wyrosło. Na przykład rumienienie się może oznaczać złość, zażenowanie, zdenerwowanie, wstyd. Gniew można wyrazić też na wiele sposobów, poprzez podniesiony ton głosu, gestykulacje, ale nożna też wyrazić kompletną ciszą. Dlatego właśnie bardzo ważne jest potwierdzenie komunikatów niewerbalnych i upewnienie się, że dobrze je odczytujemy zwłaszcza jeśli na ich podstawie chcemy dokonać oceny osoby. Mało tego, komunikat taki jest inaczej interpretowany i postrzegany, w zależności od tego, w jakiej grupie społecznej i kulturowej jest prezentowany.

Dlatego powinniśmy zwracać większą uwagę na to jakie komunikaty wysyłamy i jak mogą je odczytać inni. Nasza mowa ciała dostarcza istotnych informacji o stanie emocjonalnym i intencjach rozmówcy. Znajomość sygnałów niewerbalnych może będzie nam bardzo przydatna, gdy chcemy wywrzeć na kimś określone wrażenie aby osiągnąć oczekiwany efekt.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz