wtorek, 1 grudnia 2015

Work-life balance – czy taka równowaga jest możliwa?


            Istnieje przekonanie, że im pracownik bardziej oddany swojej pracy, tym jest lepszy, wydajniejszy. Im wiÄ™cej czasu poÅ›wiÄ™ca swojej pracy, tym wiÄ™ksze odnosi sukcesy. Czy aby na pewno? Zapewne wielu z nas zna kogoÅ›, kto może być nazwany czÅ‚owiekiem sukcesu. Czy przypatrujÄ…c siÄ™ bliżej ich życiu, dostrzeżemy nieustannÄ… pracÄ™ i poÅ›wiÄ™cenie siÄ™ jej 24 godziny na dobÄ™, siedem dni w tygodniu? MyÅ›lÄ™, że wiÄ™kszość z nas tak wÅ‚aÅ›nie postrzega sukces. Nic bardziej mylnego. Owszem, ciężka praca i dążenie do speÅ‚nienia wyznaczonych celów jest ważne lecz nie możemy zapomnieć o chwili wytchnienia - naÅ‚adowaniu baterii do dalszej pracy. 

            Prawdziwy sukces to odnalezienie zÅ‚otego Å›rodka – tak zwanej równowagi miÄ™dzy pracÄ… a życiem prywatnym. Jest to tym bardziej ważne, iż pozwala nam nie zwariować w dzisiejszym Å›wiecie, gdzie pÄ™d do pieniÄ™dzy i kariery jest bardzo silny. WedÅ‚ug mnie, takie caÅ‚kowite oddanie siÄ™ pracy i brak życia poza pracÄ… może być katastrofalne nie tylko dla naszego funkcjonowania w spoÅ‚eczeÅ„stwie, ale w szczególnoÅ›ci dla naszej psychiki i zdrowia fizycznego. Nie cierpimy na tym tylko my sami, ale także ludzie wokół nas – nasze rodziny, znajomi oraz współpracownicy. JeÅ›li nie jesteÅ›my w stanie równowagi, jesteÅ›my narażeni na nieustanny stres. Zaczyna siÄ™ od czÄ™stego zostawania w pracy czy przynoszenia pracy do domu. PrÄ™dzej czy później skutkuje to frustracjÄ… naszych bliskich. PojawiajÄ… siÄ™ konflikty, pretensje. To z kolei wpÅ‚ywa na naszÄ… wydajność w pracy, jesteÅ›my coraz bardziej zestresowani. W konsekwencji dochodzi do tego, że czujemy siÄ™ wypaleni zawodowo lub tracimy najbliższych. 

            Straszny scenariusz. Na szczęście my sami mamy wpÅ‚yw na to jak potoczy siÄ™ nasze życie. Dodatkowo, radÄ… sÅ‚użą nam mÄ…dre książki, które pomogÄ… nam znaleźć ten zÅ‚oty Å›rodek.  Co zrobić, aby praca sprawiaÅ‚a nam przyjemność i byÅ‚a częściÄ…, a nie istotÄ… naszego życia?

1.       Niesprawdzenie poczty sÅ‚użbowej lub nieodebranie telefonu sÅ‚użbowego po godzinach to nie koniec Å›wiata. OczywiÅ›cie istniejÄ… sytuacje, np. deadline na oddanie projektu, który bÄ™dzie wymagaÅ‚ od nas nadliczbowych godzin, jednak nie popadajmy w paranojÄ™. Nauczmy siÄ™ rozgraniczać czas pracy od czasu prywatnego.


2.       Asertywność przede wszystkim. Musimy nauczyć siÄ™ mówić „nie”. JeÅ›li oczekiwania wobec nas sÄ… zbyt wysokie, nie bójmy siÄ™ o tym rozmawiać. Im wiÄ™cej obowiÄ…zków bÄ™dziemy na siebie przyjmować, tym bardziej prawdopodobne, że nasza równowaga zostanie zaburzona.


3.       Pracować lepiej wcale nie znaczy pracować wiÄ™cej. Oznacza to pracować mÄ…drzej. Ważne jest wyznaczanie sobie priorytetów. Starajmy siÄ™ tak zorganizować swój czas, aby nie tracić go na maÅ‚o produktywne zadania.


4.       Nie zabieraj pracy do domu. DosÅ‚ownie i w przenoÅ›ni. Nie przenoÅ›my stresu, którego doÅ›wiadczyliÅ›my w pracy na nasze stosunki z innymi ludźmi.


5.       PoÅ›więćmy przynajmniej godzinÄ™ dziennie na coÅ› przyjemnego. Dla jednego bÄ™dzie to gra w tenisa ze znajomym, czytanie książki lub kino, dla drugiego bÄ™dzie to spÄ™dzenie spokojnego wieczoru w samotnoÅ›ci. Nie ważne jak spÄ™dzimy ten czas – na pewno pozwoli nam siÄ™ to odstresować i zapomnieć choć na chwilÄ™ o pracy.


6.       Nie bójmy siÄ™ prosić o pomoc. Nie od dziÅ› wiadomo, że w grupie siÅ‚a. Wsparcie, które możemy uzyskać od naszych współpracowników, może pomóc nam w osiÄ…gniÄ™ciu równowagi.

Sposobów na odnalezienie równowagi pomiÄ™dzy naszÄ… pracÄ… a życiem prywatnym jest bardzo wiele. Na każdego z nas bÄ™dzie dziaÅ‚ać coÅ› innego. Nie zawsze jest to Å‚atwe, lecz ważne jest, aby pamiÄ™tać o tym, iż nie samÄ… pracÄ… czÅ‚owiek żyje. MyÅ›lÄ…c o równowadze przypomniaÅ‚a mi siÄ™ reklama jednego z producentów polskiego piwa – „pracujemy, żeby Å¼yć, a nie Å¼yjemy, żeby pracować”. Warto o tym pamiÄ™tać. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz