Zarobiony? Zawalony robotą? Terminy gonią,
mnóstwo niedokończonych spraw na głowie, a Ty nie wiesz, za co się zabrać?
Stop! Tak dalej być nie musi. Wyeliminuj złodziei Twojego cennego czasu,
zorganizuj lepiej swoją pracę i nie marnuj życia na siedzenie w firmie.
Zaopatrzę was w kilka patentów przyspieszających pracę i dających więcej życia
poza miejscem zatrudnienia.
Właściwe 20%
Włoski
ekonomista i socjolog Vilfredo Pareto sformułował słynną zasadę 80:20,która
odnośnie do pracy brzmi - 20% nakładu naszego czasu przynosi 80% efektów i
odwrotnie - 80% czasu poświęcamy na rzeczy, które przynoszą zaledwie 20%
efektów. Zrozumienie tego pozwoli nam skoncentrować się na tym, co jest
naprawdę ważne - na klientach, którzy przynoszą najwięcej zysków, na zadaniach,
które dają najwięcej satysfakcji itd.
Pilne i ważne
Przytłoczeni
nawałem spraw do załatwienia, nie pozwalamy sobie na chwile oddechu, aby nabrać
dystansu i ocenić rangę obowiązków. "W rezultacie, pilne sprawy bieżące
odrywają Cię od tego, co jest rzeczywiście ważne" - mówi Stephen R. Covey
w swojej znakomitej książce "7 nawyków skutecznego działania" (Rebis,
2003). A jeżeli nie potrafisz zorganizować sobie jednego dnia pracy, jak w
takim razie wygląda Twoje życie? Covey twierdzi, że dzięki wprowadzeniu kilku
zmian w swoich nawykach myślowych można zapanować nad chaosem zarówno w pracy,
jak i w życiu, zacząć działać skutecznie i wreszcie mieć czas na to, co jest
dla nas ważne.
Zorganizuj się
Oto
pierwsze 4 z 8 patentów, które pomogą Ci efektywniej wykorzystać czas spędzony w firmie:
1. Co właściwie chcesz osiągnąć w
swojej pracy?
Określ
swoje cele. Powinny być konkretne i umiejscowione w czasie, np. awans w tym
roku, zrealizowany w terminie projekt, podwojenie obrotów w ciągu najbliższych
6 miesięcy. To ułatwi Ci koncentrację na zadaniach ważnych, czyli tych
bezpośrednio związanych z realizacją celu.
2. Planuj
Wiemy,
wiemy. Też ziewamy, gdy nam o tym przypominają, ale według Coveya, bez
planowania się nie obejdzie. Z praktyki wiadomo, że najskuteczniejsze jest
robienie planów na cały tydzień z góry. Przyda Ci się terminarz, w którym
tydzień zajmuje dwie sąsiednie kartki i po otwarciu od razu widzisz, co już
załatwiłeś, a co masz jeszcze przed sobą.
3. Mierz zamiary na siły
Większość
ludzi pracuje najefektywniej pomiędzy godziną 9 a 12.To czas na pracę, która
wymaga największej koncentracji uwagi. Między 13 a 14 odczuwamy zmęczenie i
spadek energii, więc możemy poświęcić tę godzinę np. na przeglądanie poczty czy
segregowanie papierów. Po godz. 18 efektywność z reguły dramatycznie spada,
więc nie noś ze sobą do domu tych papierów. I tak do nich nie zajrzysz.
4. Naucz się mówić intruzom
"spadaj!"
Oczywiście
uprzejmie. Telefony, niezapowiedziani interesanci, akwizytorzy, koledzy z pracy
- wszystko to wybija nas z rytmu. Jeff Davidson w książce "Kontrola
stresu" (Rebis, 2000) przytacza badania Industrial Engineer, z których
wynika, że przeciętnemu szefowi przerywa się średnio co sześć do dziewięciu
minut.
A już w poniedziałek kolejne 4, a jak Wam się podobają powyższe? :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz