piątek, 24 stycznia 2014

Cel : Przyspiesz swoją pracę!



Zarobiony? Zawalony robotą? Terminy gonią, mnóstwo niedokończonych spraw na głowie, a Ty nie wiesz, za co się zabrać? Stop! Tak dalej być nie musi. Wyeliminuj złodziei Twojego cennego czasu, zorganizuj  lepiej swoją pracę i nie marnuj życia na siedzenie w firmie. Zaopatrzę was w kilka patentów przyspieszających pracę i dających więcej życia poza miejscem zatrudnienia.

Właściwe 20%

Włoski ekonomista i socjolog Vilfredo Pareto sformułował słynną zasadę 80:20,która odnośnie do pracy brzmi - 20% nakładu naszego czasu przynosi 80% efektów i odwrotnie - 80% czasu poświęcamy na rzeczy, które przynoszą zaledwie 20% efektów. Zrozumienie tego pozwoli nam skoncentrować się na tym, co jest naprawdę ważne - na klientach, którzy przynoszą najwięcej zysków, na zadaniach, które dają najwięcej satysfakcji itd.

Pilne i ważne

Przytłoczeni nawałem spraw do załatwienia, nie pozwalamy sobie na chwile oddechu, aby nabrać dystansu i ocenić rangę obowiązków. "W rezultacie, pilne sprawy bieżące odrywają Cię od tego, co jest rzeczywiście ważne" - mówi Stephen R. Covey w swojej znakomitej książce "7 nawyków skutecznego działania" (Rebis, 2003). A jeżeli nie potrafisz zorganizować sobie jednego dnia pracy, jak w takim razie wygląda Twoje życie? Covey twierdzi, że dzięki wprowadzeniu kilku zmian w swoich nawykach myślowych można zapanować nad chaosem zarówno w pracy, jak i w życiu, zacząć działać skutecznie i wreszcie mieć czas na to, co jest dla nas ważne.

Zorganizuj się

Oto pierwsze 4 z 8 patentów, które pomogą Ci efektywniej wykorzystać czas spędzony w firmie:

1. Co właściwie chcesz osiągnąć w swojej pracy?
Określ swoje cele. Powinny być konkretne i umiejscowione w czasie, np. awans w tym roku, zrealizowany w terminie projekt, podwojenie obrotów w ciągu najbliższych 6 miesięcy. To ułatwi Ci koncentrację na zadaniach ważnych, czyli tych bezpośrednio związanych z realizacją celu.

2. Planuj
Wiemy, wiemy. Też ziewamy, gdy nam o tym przypominają, ale według Coveya, bez planowania się nie obejdzie. Z praktyki wiadomo, że najskuteczniejsze jest robienie planów na cały tydzień z góry. Przyda Ci się terminarz, w którym tydzień zajmuje dwie sąsiednie kartki i po otwarciu od razu widzisz, co już załatwiłeś, a co masz jeszcze przed sobą.

3. Mierz zamiary na siły
Większość ludzi pracuje najefektywniej pomiędzy godziną 9 a 12.To czas na pracę, która wymaga największej koncentracji uwagi. Między 13 a 14 odczuwamy zmęczenie i spadek energii, więc możemy poświęcić tę godzinę np. na przeglądanie poczty czy segregowanie papierów. Po godz. 18 efektywność z reguły dramatycznie spada, więc nie noś ze sobą do domu tych papierów. I tak do nich nie zajrzysz.

4. Naucz się mówić intruzom "spadaj!"
Oczywiście uprzejmie. Telefony, niezapowiedziani interesanci, akwizytorzy, koledzy z pracy - wszystko to wybija nas z rytmu. Jeff Davidson w książce "Kontrola stresu" (Rebis, 2000) przytacza badania Industrial Engineer, z których wynika, że przeciętnemu szefowi przerywa się średnio co sześć do dziewięciu minut.

A już w poniedziałek kolejne 4, a jak Wam się podobają powyższe? :)




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz