Adaptacja oznacza
przystosowanie człowieka do nowych warunków lub środowiska. W przypadku
zarządzania zasobami ludzkimi jest to element w procesie rekrutacji, który
następuje po etapie selekcji. Opiera się na przyjmowaniu do firmy świeżo
zatrudnionej osoby poprzez obeznanie jej z instytucją, wprowadzenie do
obowiązków charakterystycznych dla przedsiębiorstwa, oraz poznanie z osobami,
które w danym zakładzie pracy pracują.
Fundamentalnym celem jest
bezkonfliktowe i jak najszybsze wprowadzenie nowicjusza do organizacji, co
rezultatem będzie uzyskiwanie przez niego znacznej wydajności. Nowi pracownicy
w firmie, pomimo że nierzadko dysponują kompetencjami jak i doświadczeniem
zawodowym, nie są w stanie natychmiast pracować tak skutecznie jak pracownicy z
większa praktyką. Powstaje to z powodu rozbieżności organizacyjnych między
starym a nowym miejscem pracy, jak i również zależy od systemu oceniania
poszczególnych pracowników. Wielokrotnie blokadą może być stres jaki towarzyszy
zmianie pracy oraz środowiska.
Żeby proces ten
zachodził sprawnie i szybko, powinno się zaznajomić świeżego pracownika z
celami przedsiębiorstwa, organizacją, historią, z jej zwyczajami
organizacyjnymi a także zaprezentować ogólne zasady pracy. We wstępnym
najtrudniejszym czasie trzeba ustalić opiekuna, który trzymałby rękę na pulsie
nad ogólnym procesem adaptacyjnym, aby służył mu pomocą w razie problemów i
pytań. Do zadań opiekuna należałoby przedstawienie zasad panujących w firmie, zapoznanie
z innymi wpółpraconikami oraz ze strukturą organizacyjną poprzez ustalenie
zakresu współpracy z grupą i w grupie.
Wynagrodzenie pieniężne
dla wielu osób nie jest najważniejszym czynnikiem, który decyduje o podjęciu
współpracy. Wiele osób jest zainteresowanych możliwościami podwyższania
własnych kwalifikacji poprzez kursy, szkolenia, które organizuje pracodawca.
Ważne jest też, żeby pracownik miał jasno przedstawioną ścieżkę kariery
zawodowej. Spadek efektywności pracy, brak motywacji to czynniki negatywne
decydujące o rezygnacji z pracy w danej firmie lub na danym stanowisku, a jest
to związane z niewłaściwie przeprowadzonym procesem adaptacji nowego pracownika
lub grupy, a także braku informacji odnośnie dalszej kariery. Występuje duże
prawdopodobieństwo zauważenia tych błędów podczas wyników finansowych firmy.
Proces adaptacji nie
zawsze występuje jednocześnie, może zachodzić na dwóch różnych płaszczyznach (wymiar
zawodowy i społeczny), a odbywa się to w świetle nowoczesnych ustaleń z
dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim (zasobami ludzkimi). Nowy pracownik, w
krótkim czasie, może przystosować się do relacji występujących w firmie (z
pracodawcą, przełożonymi, współpracownikami czy klientami – warunki społeczne),
ale niekoniecznie przystosuje się do nowych zadań lub warunków
organizacyjno-technicznych lub odwrotnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz